Jak wygląda wizyta u lekarza medycyny pracy? O czym należy pamiętać?
17 sierpnia, 2021Lekarz medycyny pracy ma za zadanie określić, czy potencjalny pracownik jest zdolny do wykonywania określonej pracy. Lekarze wydają także orzeczenia lekarskie uczniom i studentom rozpoczynającym kształcenie w wybranym zawodzie. Lekarz medycyny pracy specjalizuje się w badaniach wstępnych, okresowych oraz kontrolnych pracowników. Jego zadaniem jest ocena stanu zdrowia pacjenta i podjęcie decyzji o tym, czy może on wykonywać określoną pracę na danym stanowisku.
Podstawowy zakres obowiązków lekarza medycyny pracy:
– diagnostyka zagrożeń w miejscu pracy,
– przedstawienie szkodliwych czynników związanych z pracą,
– stwierdzenie zdolności, niezdolności bądź przeciwwskazań do podjęcia pracy na danym stanowisku,
– diagnostyka chorób zawodowych,
– profilaktyka zawodowa osób pracujących,
– leczenie wykrytych dolegliwości.
Jak wygląda wizyta u lekarza medycyny pracy?
Wizyta u lekarza medycyny pracy jest obowiązkiem każdej osoby rozpoczynającej karierę zawodową (Medycyna Pracy Poznań). Nie jest bowiem możliwe rozpoczęcie pracy (legalnej) bez aktualnego zaświadczenia od specjalisty z zakresu medycyny pracy. Skierowanie na badania pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy. Na skierowaniu powinny znaleźć się informacje na temat stanowiska pracy oraz opis szkodliwych czynników, z którymi będzie miał styczność przyszły pracownik. W przypadku gdy pacjent choruje bądź jest w trakcie leczenia, powinien przedstawić aktualne wyniki badań a także poinformować specjalistę o przyjmowanych lekach.
Ile trwa wizyta u lekarza medycyny pracy?
W przypadku gdy podejmowana praca nie jest związana z szkodliwymi substancjami bądź innymi czynnikami ryzyka, wizyta może potrwać kilkanaście minut. Lekarz w tym czasie przeprowadza wywiad zdrowotny z pacjentem, którego celem jest ocena możliwości podjęcia przez niego pracy. Więcej informacji na ten temat: https://medpolonia.com.pl/
O czym należy pamiętać przed wizytą u lekarza medycyny pracy?
Wybierając się na wizytę u lekarza medycyny pracy powinniśmy pamiętać o zabraniu ze sobą skierowania od pracodawcy oraz wyników badań chorób na które się aktualne leczymy. Osoby z problemami wzroku oraz słuchu, powinny zabrać ze sobą akcesoria , z których korzystają podczas codziennego funkcjonowanie (okulary, soczewki bądź aparat słuchowy).